Citybanan

Tyvärr tar artikeln nästan bara upp negativa aspekter (buller, försämrad trafikframkomlighet, långsammara spårtrafik, avgasutsläpp mm.). Grundperspektivet -- att sådana effekter, av övergående natur, är ett måste då nybyggen sker, speciellt av denna storlek -- verkar ha undgått artikelförfattaren. Påverkan på bostadsbyggandet -- byggeffekten i synnerhet -- kommer inte heller påverkas nämnvärt om bostadsmarknaden ser ut som den gör idag, menar professorn i byggnads- och fastighetsekonomi vid KTH Stellan Lundström. Dock planeras ju redan byggande i Norra stationsområdet redan. Med en t-baneuppgång i området -- kombinerat med en uppgång för Citybanan vid Vanadisplan -- skulle det, som jag skrivit tidigare, kunna innebära positiva effekter med ökad genomströmning i området.
Den tidsplan som preliminärt satts upp för Citybanan ser ut så här:
- 2006: Tillfartstunnlar och etableringsytor byggs, betongtunnel i Riddarfjärden påbörjas mm.
- 2007-2009: Sprängarbeten för stationer, stationsbyggnad.
- 2008-2010: Stationsbyggnad.
- 2010-2011: Järnvägstekniska arbeten.
- 2011: Driftstart.
På tisdagen skrev DN om problemen med finansieringen av bygget. Folkpartiet menar att staten borde stå för större del av kostnaden för bygget, eftersom Stockholms läns landstings ekonomi redan i dagsläget är tröttkörd. (SLL:s finansieringsplan.)
En informativ publikation från Banverket, från juni 2003.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home