Wednesday, June 08, 2005

Citybanan

En av lokaltidningarna i Stockholm hade i veckan en längre artikel om den projekterade Citybanan. I korthet kommer Citybanan utgöra en ny spårdragning från Södra station förbi City (nya uppgångar i korsningen Kungsgatan/Drottninggatan, Nils Ferlins torg och vid nuvarande Centralstation vid Vasagatan), under stora delar av Norrmalm med ny station vid Odenplan (se tidigare inlägg om planerna för utbyggnad av Stadsbiblioteket) med uppgångar vid Vanadisplan och Odenplan, och vidare ut mot Tomteboda.

Tyvärr tar artikeln nästan bara upp negativa aspekter (buller, försämrad trafikframkomlighet, långsammara spårtrafik, avgasutsläpp mm.). Grundperspektivet -- att sådana effekter, av övergående natur, är ett måste då nybyggen sker, speciellt av denna storlek -- verkar ha undgått artikelförfattaren. Påverkan på bostadsbyggandet -- byggeffekten i synnerhet -- kommer inte heller påverkas nämnvärt om bostadsmarknaden ser ut som den gör idag, menar professorn i byggnads- och fastighetsekonomi vid KTH Stellan Lundström. Dock planeras ju redan byggande i Norra stationsområdet redan. Med en t-baneuppgång i området -- kombinerat med en uppgång för Citybanan vid Vanadisplan -- skulle det, som jag skrivit tidigare, kunna innebära positiva effekter med ökad genomströmning i området.

Den tidsplan som preliminärt satts upp för Citybanan ser ut så här:


  • 2006: Tillfartstunnlar och etableringsytor byggs, betongtunnel i Riddarfjärden påbörjas mm.

  • 2007-2009: Sprängarbeten för stationer, stationsbyggnad.

  • 2008-2010: Stationsbyggnad.

  • 2010-2011: Järnvägstekniska arbeten.

  • 2011: Driftstart.


På tisdagen skrev DN om problemen med finansieringen av bygget. Folkpartiet menar att staten borde stå för större del av kostnaden för bygget, eftersom Stockholms läns landstings ekonomi redan i dagsläget är tröttkörd. (SLL:s finansieringsplan.)

En informativ publikation från Banverket, från juni 2003.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home